לשון הרע בפרסום בעיתונות וברשת החברתית פייסבוק

אחד מעקרונות הבסיס השוררים בחברות הדמוקרטיות ברחבי העולם המערבי, הוא זכותו של כל אדם לחופש הביטוי, וזאת לרבות הזכות למתיחת ביקורת כנגד אישים או גופים מסוימים. עיקרון זה מגדיר במידה […]

אחד מעקרונות הבסיס השוררים בחברות הדמוקרטיות ברחבי העולם המערבי, הוא זכותו של כל אדם לחופש הביטוי, וזאת לרבות הזכות למתיחת ביקורת כנגד אישים או גופים מסוימים.

עיקרון זה מגדיר במידה רבה את ההבדל בין מדינות המערב לבין משטרים רודניים ברחבי העולם, כאשר חופש הביטוי מוגדר רבות כ"נשמת אפה של הדמוקרטיה", וכמניע לחופש, קדמה, ולהתפתחות חברתית ואישית.

עם זאת, ויחד עם החשיבות העליונה של השמירה על חופש הביטוי, הרי בשעה שזכות זו מנוצלת לצורך פגיעה בשמו הטוב של אדם, יש מקום להגבילה, מתוך ההבנה שכל אדם זכאי לשמור על שמו הטוב.

מסיבה זו, ובדומה לשאר מדינות המערב, גם במדינת ישראל נקבעו סייגים לחופש הביטוי של אזרחי המדינה, וזאת במסגרת חוק איסור לשון הרע.

החוק קובע, כי פרסום אשר גורר פגיעה בשמו הטוב של אדם, או שעלול לעשות כן בנסיבות העניין, עשוי להוות עילה להתערבות משפטית, ולהטלת סנקציות כנגד המפרסם.

מתי מדובר בהוצאת לשון הרע במסגרת פרסום בעיתונות?

העיתונות הכתובה מהווה מזה מאות בשנים אמצעי פרסום ראשון במעלה, כאשר גם בימינו, רבבות אזרחים נחשפים באופן שוטף לתכניה של העיתונות היומית, ולפרסומיה השונים.

כתוצאה מכך, השימוש במדיה העיתונאית לצורך הפצת לשון הרע כנגד אדם עלולה לגרור עבורו נזקים כבדים, מבחינה כלכלית ואישית כאחד.

מסיבה זו, חוק איסור לשון הרע, בבואו להגדיר את היקף ותחולת החוק, קובע כי איסור הוצאת לשון הרע חל בין היתר גם במסגרת אמצעי התקשורת השונים, ולרבות העיתונות, זאת מאחר והתנאי הראשון להחלת חוק לשון הרע במקרה מסוים הוא כי הדברים הפוגעניים הופצו לפחות לאדם אחד בנוסף למפרסם ולנפגע עצמו, דרישה שהעיתונות ממלאת באופן ברור.

יצוין עם זאת, כי חשיבותו הציבורית העליונה של מוסד העיתונות, כ"כלב השמירה של הדמוקרטיה", מטילה על בתי המשפט חובה להבטיח את חופש הביטוי במסגרת העיתונות, וזאת גם במידה ופרסום מסוים כולל ביקורת שאינה קלה לשמיעה.

ככלל, וכל עוד הפרסום מתבסס על עובדות מוכחות, הרי שבתי המשפט יעדיפו להימנע מהתערבות, וזאת במטרה לשמר את תפקידה הייחודי של העיתונות במסגרת החברה הישראלית.

מתי מדובר בהוצאת לשון הרע במסגרת פרסום בפייסבוק?

הרשת החברתית פייסבוק, אשר החלה בשנת 2004 כרשת חברתית בין אוניברסיטאות מובילות בארה"ב, הפכה תוך שנים מספר לתופעה חובקת עולם, כאשר בימינו הרשת החברתית הינה בעלת תפקיד חסר תקדים בתחומי חיים רבים, ולרבות כלכלה, חברה, ואף פוליטיקה ומחאות חברתיות.

עיקרון הבסיס של האינטרנט ככלל, ושל רשת הפייסבוק בפרט, הוא עיקרון האנונימיות. אף כי רבים מהגולשים ברשת החברתית מנדבים מרצונם החופשי פרטים אישיים, הרי שככלל, כל גולש זכאי להגנה על פרטיותו, וזאת כמעט ללא סייג.

כתוצאה מכך, גולשים רבים חשים כי אינם מחויבים לשמירה על חוק לשון הרע במסגרת פעילותם ברשת החברתית, מה שמוביל פעמים רבות לפרסום מידע פוגעני ובוטה במיוחד כחלק מפרסומים שונים באתר.

עם זאת, חשוב לזכור כי בניגוד לתפיסה השגויה של האינטרנט כ"מערב הפרוע", אשר לא חלים בו חוקים כלשהם, הרי שההפך הוא הנכון. גם הגולשים באינטרנט כפופים באופן מלא לחוקי המדינה בה הם פועלים, ובין היתר לחוק איסור לשון הרע.

מסיבה זו, ובמידה וגולש בחר לפרסם תוכן פוגעני אודות אדם מסוים, הפוגע בשמו הטוב, ניתן בהחלט לפנות לבית המשפט בבקשה לסעד משפטי, אשר רשאי להורות לספקית האינטרנט לחשוף את פרטיו האישיים של הגולש לצורך הגשת תביעה משפטית כנגדו.

ראו גם:

שירותי בריאות בקרית טבעון

תגובות למאמר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *